onsdag 13 mars 2013

Spridda tankar


Det är tidig morgon här, en stund efter 6, men igår var jag helt utmattad och la mig klockan åtta så idag vaknade jag sex och var både pigg och hungrig.

Den senaste veckan har jag vaknat en timme tidigare än de andra och legat och oroat mig över något. Packlistor, projektet eller ekonomi. Jag vet inte varför egentligen. Det är en ovana jag har, att oroa mig, och egentligen har jag blivit bättre på att inte oroa mig den här terminen. Det är onödigt att oroa sig i ett land som Nepal, där mycket skulle kunna gå fel men allt löser sig ändå.

Så jag vet inte vad det har varit med den här veckan.

Jag har gjort listor över det jag ska tänka på för resan nästa vecka, vi jobbar på så gott vi kan och jag har till och med gjort en budget som jag har hållt en vecka (det är jag helt fascinerad över :p). Så egentligen har jag inte ens något att vara orolig för. Jag kanske börjar bli rastlös. Och saknar Andreas.

Idag är i alla fall första morgonen på ett tag som jag bara känner mig lugn och glad. Det är fortfarande relativt tyst utanför. Lite fågelkvitter och några bilar. Jag älskar tidiga morgnar i Nepal, under dagarna är det så mycket liv och det är skönt att vara uppe och se när staden vaknar.

Snart kommer jag börja höra de vanliga morgonljuden. Grannen ovanför kommer ringa i en klocka under sin morgonbön, en gårdsförsäljare kommer komma med sin cykel och skrika ”EEEEEEEEEEEPAAA” (eller något liknande ;p), barnen kommer börja leka utanför oss (deras favorit är att sitta på styret på en alldeles för liten och gammal cykel och åka skrikande ner för en liten backe utanför vårt fönster…), någon kommer kanske börja banka på stålrör (händer bara vissa morgnar) och tutandet kommer börja på riktigt. Jag har börjat gilla ljuden och ser dem som Kathmandus sätt att säga ”god morgon, du har väl inte missat att det är en ny dag nu?”.

Idag kommer vi kanske få dela ut enkäter, men vi får se hur det blir med det. Vi gick upp tidigt igår och skulle dela ut enkäter till ett college, men när vi kom dit var det knappt några där eftersom skolbussarna tydligen strejkade. Bättre lycka idag, eller imorn ;).

Jag och Maggi har börjat planera för vad vi ska göra efter Nepal. Vi har tänkt åka från Nepal i slutet av april och komma hem i mitten av maj. Därimellan tänkte vi flyga till Malaysia och Bali. Stränder, dans och vacker natur – det kommer bli helt underbart ;).

Snart ska vi åka runt i Nepal två veckor med Andreas och Emanuel och därefter har vi lite mindre än en månad kvar i Kathmandu. Det har verkligen gått fort. Men å andra sidan har vi bara varit här en månad, så vi har ju mer än hälften kvar.

Jag tänker att det får vara bra med grubblandet för nu. Det ska bli spännande att se vad som händer idag. Projektjobb och träning kanske.

Men först ska jag äta frukost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar