tisdag 12 februari 2013

Mycket har ordnat upp sig sedan senaste inlägget och nu har jag det riktigt bra här nere :).

Vi har fått varmvatten och filtar till lägenheten. Vi kan ladda våra saker och idag har vi äntligen fått tag på lite internet. Det är lustigt hur saker kan förändras över ett dygn, i söndags var jag trött och lite uppgiven, ett dygn senare kändes allt bra och nu blir det bara bättre och bättre hela tiden.

Projektarbetet  har kommit igång ordentligt, vi har träffat vår handledare Subhash och reviderat enkäten som vi sedan ska dela ut. När vi gjorde upp en plan för arbetet i Nepal tänkte vi att vi skulle behöva två veckor för att revidera enkäten, leta rätt på studenter som ville hjälpa oss med revideringen och trycka den slutgiltiga versionen. Men hela revideringen har vi alltså klarat av på en dag. Subhash gav sina kommentarer på enkäten och när vi förklarade att vi ville bestämma möten med nepalesiska studenter som också skulle kunna ge sina åsikter gick han helt enkelt ut i korridoren och högg tag i fem stycken och tog in de till oss.

Subhash har dessutom varit väldigt hjälpsam och har pushat för att vi ska få det så bra som möjligt i vår lägenhet.

Folk här är så otroligt snälla och omtänksamma. Varje dag träffar vi människor som efter två minuters samtal erbjuder sig att bjuda med oss någonstans och säger att de kan hjälpa till med vad vi än behöver.

Ärligt talat är jag nog inte på skrivhumör, jag försökte beskriva en massa roliga händelser, men de blir tråkiga när jag skriver dem ikväll, så ikväll visar jag lite bilder istället ;).

Skyltar med tips på flygplatsen


Söta gathundar finns överallt. På natten skäller och ylar dem  och på dagarna tar de igen sig.

Hela Kathmandu omges av Himalaya, men oftast syns inte bergen pga all smog.

Det här skåpet står i mitt och Maggis sovrum  och när vi öppnade började det stinka något fruktansvärt och stanken vägrade försvinna. Vi löste problemet genom att köpa en air-refresher och sätta på handtaget ;).

Här är schemat över elavbrotten. Det blir inte så mycket tid med el kvar...

Golven är iskalla, så vi köpte varsitt par värmande grisar ;)

Här är vi på en typisk nepalesisk restaurang och äta lunch.

Det här är tjejen som tog med oss till restaurangen. Hon jobbar på sjukhuset och är jättegullig.

Typisk nepalesisk mat, smakar sådär... :p

Niko är klädd för filmkväll (han glömde mysbyxor och lånade mina :p)

Redo för myskväll!! :)

Fruktansvärt äcklig lunch. Jag beställde något som jag inte vad det betydde idag (jag brukar göra så) och fick det här.  I botten ligger kikärter som sedan är överösta med vit sås (någon slags syrlig mejeriprodukt), grön gegga och röd sås (curry?). Detta toppas med något slags strössel som smakar som potatischips, bananbitar och äpplen. Mycket spännande.

En ko promenerar förbi. Hon gick rätt snabbt så jag fick springa för att kunna få en bild.

Jag trodde att jag äntligen hittat fullkornsbröd och blev jätteglad.. Men  brödet var brunt eftersom det innehöll brunt socker...

Vi träffade Nitin och Mukhta idag! Läkarna som vi träffade i Sverige i November. De lovade att ta med oss ut på någon bra restaurang på torsdag eller fredag och gav oss en massa tips om Nepal.


Vi försöker se lika långa ut.

Kathmandu :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar